Телефон гарячої лінії: (0382) 650734
Телефон гарячої лінії Держпродспоживслужби: (044) 3647780, (050) 2300428

but vs

but up

but zs

ses1

ZG

Додаток до листа банер

Scrbanhot 1

 

За статистикою, лише 5 % українських споживачів готові відстоювати свої порушені права. Це стосується клієнтів будь-яких послуг, в тому числі пасажирів таксі. В принципі, все логічно: ми викликаємо таксі, коли запізнюємось кудись, або якщо маємо необхідність перевезти певний багаж. Отже, ми обмежені у часі та вже точно не розраховуємо з кимось подовгу сперечатись. Очевидно, що під час виникнення конфліктної ситуації перевагу надамо зведенню сварки нанівець. При цьому відстоювання власних інтересів нас найменше цікавить. Усвідомлення образи та факту, що наші права були порушені приходить вже згодом, але зазвичай тоді вже запізно вживати будь-яких заходів. 

До яких норм апелювати ?

Коли виникає проблема з грубіяном-водієм чи не хочеться платити зайві кошти, дуже гарним аргументом є посилання на норми Закону. На більшість водіїв таксі подібна обізнаність дуже гарно діє. Давайте розберемось, які права мають пасажири таксі, що можна вимагати від водія та на які законодавчі акти при цьому варто посилатись.

Основним документом, що регулює відносини «таксист-пасажир» є Правила надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, затверджені Постановою Кабміну від 18.02.1997 року № 176 (далі – Правила). У цьому документі докладно описано права та обов’язки як водія так і пасажира таксі, що дозволено та заборонено перевозити в авто, а також яким чином послуги таксі мають надаватись. Так що на нього можна сміливо посилатись у разі виникнення конфлікту. Крім того, завжди актуальною залишається Конституція України, Закон «Про захист прав споживачів» та Правила дорожнього руху.

Хто може надавати послуги таксі ?

У Правилах закріплено, що послуги таксі можуть надавати лише перевізники, котрі мають:

  • відповідну ліцензію;
  • зареєстрований транспортний засіб;
  • ліцензійну картку на авто.

Тобто фактично це має бути за всіма правилами зареєстрована служба, що отримала ліцензію на перевезення пасажирів, має штат з оформленими працівниками та автомобілями. При цьому кожне авто повинно мати ліцензійну картку та специфічні розпізнавальні знаки (оранжева «шашечка» на даху, малюнок «шахматки» на дверцятах, діючий таксометр тощо). 

На жаль, на сьогодні в Україні лише менше 5% всіх служб, які надають послуги таксі, відповідають даним вимогам. Плюс – ще велика кількість приватних перевізників (у народі їх російською називають «частнікі»), котрі взагалі працюють нелегально, ухиляючись від будь-якої реєстрації та сплати податків. Послугами останніх користуватись не варто, адже сівши у таке «таксі» ви стаєте співучасником порушення закону та фактично погоджуєтесь на той рівень послуг, який Вам нададуть.

Що потрібно знати, замовляючи таксі ?

Зателефонувавши у службу таксі, ви повинні повідомити оператору адресу, час подачі авто та ваш контактний телефон. Також можна обговорити кінцевий пункт маршруту, час доставки у нього та вартість послуги з перевезення. 

Радимо завжди питати у оператора служби вартість поїздки (хоча б приблизну), адже тоді ви зможете уникнути можливості бути обдуреним водієм. У разі якщо таксист назве вам суму, відмінну від повідомленої при замовленні, ви можете послатись на домовлену вартість поїздки. З досвіду, цей аргумент працює безвідмовно. У іншому разі ви можете просто відмовитись заплатити.

Коли оплачувати послугу ?

Розрахунки за послуги таксі проводяться після закінчення перевезення. На вимогу пасажира йому видається чек відповідно до оплаченої вартості проїзду. Чек видається за допомогою таксометра – пристрою, котрий розраховує вартість поїздки за попередньо програмованими тарифами залежно від відстані та часу поїздки.

Запам’ятайте: якщо ви у майбутньому плануєте відстоювати свої права, то у вас обов’язково повинен бути чек. Без наявності останнього довести факт споживання послуги буде практично неможливо. Якщо у водія немає таксометру – попросіть його виписати вам чек вручну з зазначенням його прізвища, номерного знаку авто, дати та часу надання послуги, її вартості та підпису. Ви повинні максимально зафіксувати факт користування послугою саме цього таксі саме в цей час. Можна вдатись до відеозапису конфлікту, звернутись до свідків ситуації, зателефонувати в службу та викликати міліцію. 

Чи потрібно доплачуват за багаж та що взагалі можна перевозити з собою?

Ні, доплачувати за багаж не потрібно. Користуючись послугою таксі ви автоматично отримуєте право на перевезення багажу.

У багажному відділенні таксі дозволяється перевезення вантажу, загальна вага якого не перевищує передбачену технічною характеристикою транспортного засобу, за умови вільного закриття та/або відкриття кришки багажника. У салоні дозволяється перевозити речі, які вільно проходять через дверні отвори автомобіля (без зняття обмежників), не псують і не забруднюють салон, не заважають водієві керувати автомобілем і користуватися дзеркалом заднього виду. Крім того, виключається перевезення «заборонених» речей (наркотичних засобів, зброї, вибухівки тощо).

Водій таксі зобов’язаний відкрити Вам багажник, допомогти укласти багаж та несе відповідно до закону відповідальність за псування або втрату прийнятого для перевезення багажу.

Чи пустять в таксі з домашнім улюбленцем ? Порядок перевезення тварин на таксі визначається окремим законодавчим актом – Правилами транспортування тварин (затверджені Постановою Кабміну від 16.11.2011 року №1402). Даний документ дозволяє перевозити у салоні авто дрібних тварин у кошиках, сумках із суцільним дном, птахів у клітках, собак у намордниках за наявності повідка. Але за умови, що тварини не забруднюють салон та речі пасажирів і розташовуються на підлозі, а за наявності підстилки - на сидінні.

У разі якщо вас відмовляються везти, бо ви з собакою – апелюйте до цієї норми. А краще завчасно узгодьте з оператором факт, що ви з твариною. Існує навіть спеціальна служба таксі (Зоотаксі), яка спеціалізується на перевезенні домашніх улюбленців. 

Чи потрібно доплачувати за 5-го пасажира ?

Правила визначають, що кількість пасажирів таксі не повинна перевищувати його пасажиромісткість. Остання визначається технічними характеристиками транспортного засобу. 

Дуже простий спосіб визначити пасажиромісткість авто – порахувати кількість пасків безпеки. Скільки пасків – стільки людей можна перевозити автомобілем (враховуючи водія). Якщо це звичайне легкове авто: водій плюс три пасажира. Щоправда у нас в країні існує практика перевезення чотирьох осіб: один на передньому та троє на задньому сидінні. Крім того, брати ще п’ятого «на коліна» за умови сплати «подвійного тарифу». А ось у Європі більше трьох пасажирів у таксі просто відмовляться везти – закон не дозволяє. 

Отже, у таксі одночасно можна перевозити трьох (чотирьох) пасажирів. Погоджуючись на проїзд вп’ятьох ви порушуєте вимоги Правил та Правил дорожнього руху. Більше того – ризикуєте власним життям.

Чи можна в салоні курити ?

Законодавство забороняє як водію, так і пасажирам курити в салоні транспортного засобу. Крім того, водію забороняється їсти і пити під час руху.

Замість висновку.

Отже, не забувайте про те, що свої права потрібно знати. У разі виникнення конфліктної ситуації з водієм, спробуйте вирішити ситуацію мирно, опираючись на норми Закону. Якщо не вийде досягти взаєморозуміння – пригрозіть влаштувати скандал в службі та донести подробиці до користувачів мережі Інтернет та ЗМІ (це може спрацювати, оскільки служби таксі зараз намагаються підтримувати гарну репутацію). При цьому не забувайте про документальні підтвердження факту поїздки (чек) та будь-які інші засоби, котрі у разі звернення до суду стануть доказом Вашої правоти.

сайт зроблено в adgrafics