Найчастіше довгоочікувана чи спонтанна, а деколи запланована покупка приносить розчарування і неприємні моменти спілкування з продавцями.
Як же бути у ситуації, коли товар належної якості, але не підійшов за кольором, фасоном і т.д., тобто згідно ст. 9 ЗУ Про захист прав споживачів.
Іноді продавець ставить умову проведення діагностики товару, щоб визначити, що товар дійсно не був у використанні, тому щочасто неможливо на перший погляд визначити використовувався товар чи ні. Йдеться про те, що обмінювати дозволяється товар належної якості, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом із проданим товаром. Однак по факту ознаки товару, котрі перелічені вище, носять настільки невизначений характер, що практична реалізація цього положення є вельми складною. Адже якщо такий товар піддали температурному чи хімічному впливу, простіше кажучи попрали чи здали в хімчистку, то шанси продавця визначити його «відповідність» падають до нуля. При цьому не рідкісні випадки, коли після проведеної діагностики (проведеної невідомо ким) продавець відмовляє мотивуючи, що товар був у використанні.
Згідно зі ст. 1 Закону України “Про захист прав споживачів”: Належна якість товару, роботи або послуги – це властивість продукції, яка відповідає вимогам, встановленим для цієї категорії продукції у нормативно-правових актах і нормативних документах, та умовам договору зі споживачем.
Отже, якщо ви купили якісний товар, а через деякий час зрозуміли, що він вам не потрібний – не турбуйтеся. В більшості випадків товар можна повернути назад в магазин (якщо пощастить). А щоб пощастило, треба:
- правильно сформулювати причину повернення: товар не підійшов за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути використаний за призначенням.
Якщо ви наполягатимете на будь-якій іншій причині, то продавець має право вам відмовити.
- річ повинна бути з «нуля». Ще одне правило обміну і повернення речей належної якості: товар не повинен бути у використанні і повинен зберегти первинний товарний вигляд виробу і т. д. Наприклад, якщо ви хоча б один раз взули чоботи і пройшлися вулицею, товар вважається вживаним і магазин має право відмовити в заміні і поверненні грошей за взуття, що вам не підійшло. Як і в іншому випадку, якщо ви відірвали всі ярлики з тільки що купленого костюма і при примірці виявили, що він великого розміру, то обміняти костюм вже не вдасться. І ще, раптом ви виявили, що в придбаному мобільному телефоні немає “Wi-Fi пристрою”, а він так потрібен, при цьому тривалість ваших розмов по телефону більше 10-15 хвилин – повернути пристрій зв’язку не вдасться, бо вважається, що він використовувся.
Якщо дотримано всі вимоги ст. 9 Закону України «Про захист прав споживачів», то Ваш товар належної якості разом з інструкцією, гарантійним талоном, розрахунковим документом, що підтверджує покупку, а також зі збереженою упаковкою, всіма ярликами, плівками, наклейками товару в незмінному вигляді – сміливо можна нести до магазину для його повернення.
Як зазначалося вище, невикористання покупцем деяких товарів неможливо підтвердити або спростувати в магазині на прилавку, тому продавець мусить заручатися підтримкою кваліфікованих спеціалістів, і має повне право вимагати проведення діагностики товару, який ви хочете повернути.
Але проведення діагностики – це лише бажання магазину, з яким продавець має впоратися протягом семи днів, незалежно від того на який з 14-ти днів, даних Законом для повернення товару, Ви звернулися.
Діагностика товару має проводитися авторизованими сервісними центрами відповідного виробника, або іншими уповноваженими суб’єктами господарювання, які повинні надатиписьмове підтвердження за результатами проведеної експертизи товару – висновок діагностики товару.
Дійсно, процедура повернення коштів чи обміну придбаного товару належної якості на інший потребує часу та моральної витримки, крім того знання законодавства щодо захисту прав споживачів в Україні, та все ж вона реальна!