Що таке гарантійний строк та з якого дня він починає відраховуватись?
Гарантійний строк- це термін, протягом якого виробник (продавець, виконавець або будь-яка третя особа) бере на себе зобов'язання щодо безоплатного ремонту або заміни відповідної продукції у зв'язку з введенням її в обіг. Отже, проведення безоплатного ремонту протягом певного строку - суть гарантії.
Проведення ремонту полягає в усуненні недоліків товару для забезпечення використання його за призначенням. Недоліки усуваються шляхом заміни чи ремонту комплектуючого виробу або окремої складової частини, а також виконання регулювальних робіт відповідно до вимог нормативних документів.
Гарантійний строк зазначається в паспорті на продукцію або на етикетці чи в будь-якому іншому документі, який додається до продукції як того вимагає ст. 7 Закону України «Про захист прав споживачів». Варто зауважити, що гарантійні зобов'язанняу будь-якому випадку включають також будь-які зобов'язаннявиробника (виконавця) або продавця,передбачені рекламою.
Коли мова йдеться про продукцію, споживчі властивості якої можуть із часом погіршуватися і становити небезпеку для життя, здоров'я, майна споживачів, встановлюєтьсястрок придатності.Він зазначається на етикетках, упаковці або в інших документах, що додаються до продукції при продажу. У такому разі саме цей строк і вважатиметься гарантійним.
Строк придатності обчислюєтьсяпочинаючи від дати виготовлення(яка також має зазначатися на етикетці або в інших документах) і визначається абочасом, протягом якого товар є придатним до використання (наприклад: «Термін придатності до використання 6 місяців з дати виготовлення»), або датою, до настання якої товар є придатним до використання (наприклад: «Вжити до 01.02.2018 р.»). Наголошуємо, що продаж товарів, на яких строк придатностіне зазначено(або зазначено з порушенням вимог нормативних документів), а також товарів, строк придатності яких минув,забороняється. Продавець зобов'язаний передати покупцеві товар, на який встановлено строк придатності, з таким розрахунком, щоб він міг бути використаний за призначенням до закінчення цього строку.
Зазначимо, що існує кілька випадків, коли початок відліку гарантійного строку визначається за іншими правилами (див. таблицю).
Як обчислюється гарантійний строк
Продаж товарів | Дата для розрахунку гарантійного строку |
Загальний випадок | Від дати виготовлення |
Продаж сезонних товарів (одяг, хутряні та інші вироби) | З початку відповідного сезону, що встановлюється КМУ (див. Постанову КМУ від 19.03.94 р. №172 «Про реалізацію окремих положень Закону України «Про захист прав споживачів») |
Продаж товарів за зразками, поштою, а також у випадках, коли час укладення договору купівлі-продажу і час передачі товару споживачеві не збігаються | Починаючи від дня передачі товару споживачеві |
Якщо товар потребує спеціальної установки (підключення) чи складання | Від дня їх здійснення |
Якщо день передачі, установки чи складання товару, а також передачі нерухомого майна встановити неможливо або якщо майно перебувало у споживача до укладення договору купівлі-продажу | Від дня укладення договору купівлі-продажу |
Потрібно звернути увагу, що, відповідно до п. 5 ст. 7 Закону України «Про захист прав споживачів», якщо на продукцію не встановлено гарантійні строки або строк придатності, споживач має право пред'явити продавцю (виробнику, виконавцю) відповідні вимоги за умови, що недоліки було виявленопротягом двох років. Коли йдеться про об'єкт будівництва, відповідні вимоги можуть бути пред'явлені не пізніше10 роківвід дня передачі їх споживачеві.
Треба зважати також на таке:
- при виконаннігарантійного ремонтугарантійний строкзбільшується на час перебування продукції в ремонті(зазначений час обчислюється від дня, коли споживач звернувся з вимогою про усунення недоліків);
- приобміні товаруйого гарантійний строкобчислюється занововід дня обміну.