Сьогодні організації питного режиму в закладах освіти приділяється немало уваги. Санітарний регламент передбачає доступ дитини до питної води протягом усього періоду перебування у школі чи дитячому садку.
Чому питний режим є важливим ?
Вода - важливий елемент в організмі людини. Вона становить приблизно 2/3 маси її тіла. Вода бере участь у всіх обмінних процесах, необхідна для травлення, всмоктування поживних речовин, виведення продуктів обміну речовин, терморегуляції, підтримки електролітного балансу, як головний компонент крові і лімфи, забезпечує транспорт кисню та поживних речовин до всіх клітин тіла.
Нестача води в організмі призводить порушення терморегуляції, через що може навіть статися перегрів організму, негативно впливає на всмоктування поживних речовин у кишківнику і призводить до швидкої втомлюваності навіть при незначних фізичних чи розумових навантаженнях. При зневодненні спостерігаються такі симптоми, як пригнічення сечовиділення, сеча набуває темно-жовтого аж до коричневого кольору. Можуть також бути потріскані сухі губи, сухий язик, блідий сіруватий відтінок шкіри, запаморочення, судоми. Саме тому важливо, щоб дитина могла отримувати воду вчасно та у достатньому об`ємі.
Єдиних норм споживання рідини для дітей немає, але можна орієнтуватись на рекомендації Міністерства охорони здоров'я України, по споживанню кількості води на день:
- діти від 1 до 4 років - 2-4 склянки;
- діти від 4 до 8 років - 5 склянок;
- діти від 9 до13 років – 7-8 склянок;
- діти 14 і більше років - 8-11 склянок.
Як ми організовуємо питний режим ?
В закладах загальної середньої освіти відповідно до Санітарного регламенту затвердженого наказом МОЗ України № 2205 від 25.09.2020 та в дошкільних навчальних закладах Санітарного регламенту затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України № 234 від 24.03.2016.
В закладах освіти можуть бути встановлені питні фонтанчики, кулери із питною водою у класах та інших приміщеннях школи, додатково фільтрована за допомогою спеціальних установок вода із господарсько-питного водогону, але тоді мають бути розроблені технологічні регламенти та виробничі програми контролю. Також використовують очищену воду з ємностей із дозованим розливом (на яку мають бути документи, що підтверджують її якість та безпечність) за наявності одноразових стаканів чи індивідуальних чашок. В дошкільних закладах організовують питний режим для дітей шляхом видачі питної води після кип’ятіння.
На випадок карантину питний режим здобувача освіти організовується з допомогою використання індивідуальних ємностей для рідини або фасованої питної продукції.
Питні фонтанчики слід розміщувати із розрахунку 1 на 100 учнів.Якщо питний режим з використанням кип’яченої води, то міняти її потрібно не рідше ніж раз на добу, а тару для зберігання кип’яченої води миють в кінці кожного робочого дня. При використанні установок із дозованим розливом негазованої фасованої води заміна ємності повинна здійснюватися не рідше одного разу на 2 тижні.
Але найголовніше мають дотримуватися правила та норми щодо безпечності і якості питної води. Питна вода повинна відповідати гігієнічним вимогам ДСанПіН 2.2.4-171-10 “Гігієнічні вимоги до води питної, призначеної для споживання людиною”.
Адміністрація закладу освіти повинна забезпечити умови, за яких дитина має вільний доступ до питної води протягом усього дня. Батьки і педагоги зобов’язані формувати у дітей правильні гігієнічні навички та нагадувати про необхідність вживання води. Фахівці Держпродспоживслужби наголошують, що створення належних умов для забезпечення дітей якісною питною водою – запорука їхнього здоров’я, гарного самопочуття та успішного навчання.