За 12 місяців 2024 року управлінням захисту прав споживачів і контролю за регульованими цінами одержано та опрацьовано 793 звернення громадян, з них:
140 – надійшло письмово;
33 – з урядової «гарячої лінії»;
619 – прийнято особисто та в телефонному режимі.
Зокрема, 519 звернень стосувалися порушення законодавства про захист прав споживачів при реалізації продовольчих і непродовольчих товарів та купівлі товарів через інтернет-магазини та на онлайн платформах та 274 звернення у сфері послуг, а саме:
надання побутових послуг – 146;
надання житлово-комунальних послуг – 127;
надання туристичних послуг – 1.
Питання, з якими зверталися громадяни, у більшості випадків, вирішувалися в день їх звернення. Кожен споживач отримав змістовну консультацію з роз’ясненням вимог чинного законодавства про захист прав споживачів. Фахівцями управління надано допомогу в складанні 208 заяв-претензій до суб'єктів господарювання з вимогами про усунення порушень або повернення коштів за неякісний товар чи надання неякісної послуги.
За результатами проведеної роботи, споживачам було повернуто кошти за неякісні товари та послуги на суму понад 571,0 тис. грн, а суб’єктами господарювання проведено обмін товарів і гарантійний ремонт складної електропобутової техніки та виконані роботи у сфері надання послуг.
З метою покращення якості отриманих послуг споживачами, надано консультативну підтримку 148 суб’єктам господарювання щодо дотримання ними статті 19 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
Враховуючи пріоритетність розвитку превентивних інструментів захисту прав споживачів та з метою підвищення правової обізнаності споживачів здійснено ряд заходів:
- у навчальних закладах Хмельницької області відбулося 11 зустрічей з учнями старших класів, слухачами, викладачами та працівниками та ВНЗ.
Учасникам цих зустрічей будо роз’яснено основні положення законодавства України, що належать до питань захисту прав споживачів та надано відповіді на численні запитання присутніх, які, переважно, стосувалися: гарантійного ремонту технічно складних побутових товарів; особливості здійснення покупок товарів через мережу інтернет-магазинів; порядку обслуговування в закладах ресторанного господарства. Також, ході зустрічей, було наведено найбільш поширені приклади звернень (скарг) споживачів, які надходять до Головного управління та вручені пам’ятки щодо захисту прав споживачів.
Велика увага приділялася просвітницькій роботі серед населення області. А саме: на вебпорталі Головного управління розміщено 54 статті, які надають інформацію споживачам щодо змін законодавства України «Про захист прав споживачів» та актуальних змін до нього, а також мають рекомендаційний характер.
Проведено 22 прийоми громадян у громадській приймальні Хмельницької міської ради. Мешканці міста отримали роз’яснення з питань порушення їх прав як споживачів. Також були надані консультації щодо побутових та житлово-комунальних послуг, зокрема: підняття тарифів на послуги з управління багатоквартирних будинків, нарахування за послуги газо- та водопостачання по загальнобудинковому лічильнику та щодо надання виробником гарантійних зобов’язань на товари. На всі проблемні питання було надано роз'яснення щодо порушених прав споживачів та механізмів їх захисту. Крім того, надавалась допомога в оформленні заяв відповідно до встановлених вимог щодо дотримання законодавства у сфері захисту прав споживачів та вручена пам’ятка щодо захисту прав споживачів.
З метою дотримання законодавства у сфері захисту прав споживачів: виконання вимог Закону України «Про житлово-комунальні послуги»; Порядку гарантійного ремонту (обслуговування) або гарантійної заміни технічно складних побутових товарів (постанова КМУ від 28.11.2023 № 125); Правил побутового обслуговування населення (постанова КМУ від 16 червня 2023 № 614) та Інструкції щодо надання послуг із хімічної чистки та фарбування (перефарбування) виробів; інших нормативно-правових актів – організовано та проведено 20 зустрічей з суб’єктами господарювання м. Хмельницького.
Розглянуто 28 запитів від установ щодо надання інформації та прийняття відповідних рішень.
Проведено 16 позапланових перевірок за зверненнями споживачів, з приводу можливого порушення законодавства про захист прав споживачів у сфері надання комунально-житлових послуг. Суб’єктам господарювання видано 7 приписів щодо усунення порушень з чітко зазначеними термінами їх виконання та винесені 4 постанови про адміністративні правопорушення ч. 1 ст. 155 КУпАП, які сплачені, в добровільному порядку, до Державного бюджету України.
За рік роботи консультаційні центри, які діють при районних управліннях Держпродспоживслужби Хмельниччини, надали 157 консультацій на особистому прийомі та засобами телефонного зв’язку, з відповідними роз’ясненнями чинного законодавства у сфері захисту прав споживачів.
Адреси розташування та відповідальні особи за роботу консультаційних центрів з питань захисту прав споживачів: