10 червня Верховна Рада України ухвалила у другому читанні та в цілому законопроєкт № 6134 «Про захист прав споживачів».
Законопроєкт розроблено з метою наближення національного законодавства про захист прав споживачів до законодавства ЄС та гармонізації системи захисту прав споживачів в Україні з принципами, підходами та практиками ЄС.
Законопроєкт передбачає:
- визначення електронного торговельного майданчика (маркетплейса), електронного сервісу порівняння продукції (прайс-агрегатора);
- вимогу надавати інформацію про продавця та продукцію при здійсненні електронної торгівлі, в тому числі на веб-сайтах маркетплейса та прайс-агрегатора;
- відповідальність за відсутність такої інформації;
- повноваження Держпродспоживслужби звертатися до провайдера інтернет-послуг для обмеження доступу до веб-сайту продавця у разі ненадання правдивої інформації на веб-сайті про найменування продавця, його місцезнаходження, що унеможливлює державний контроль;
- заміна вимоги про наявність обмінного фонду товарів на норму щодо заміни товару на такий самий або аналогічний, наявний у продавця, в разі, якщо ремонт потребує понад 14 календарних днів, або є неможливим;
- право споживача на зниження ціни або повернення коштів, якщо недолік товару з’являється після ремонту;
- можливість громадським об’єднанням споживачів проводити дослідження рівня якості та безпеки товарів, робіт і послуг на споживчому ринку, а також залучення до досудового вирішення споживчих спорів, звільнення їх від сплати судового збору в усіх судових інстанціях у справах щодо захисту прав споживачів;
- поширення дії Закону України «Про захист прав споживачів» на сферу харчової продукції в частині економічних прав споживача (у разі порушення умов договору купівлі-продажу (доставки) харчової продукції в інтернет-магазинах, при позначенні ціни продажу харчової продукції);
- визначення сфер, на які не поширюється дія цього Закону, для уникнення дублювання контрольних функцій органів державного нагляду (контролю);
- визначення прав та обов’язків споживачів в електронній торгівлі;
- надання суб’єктами господарювання документів, що підтверджують гарантійні зобов’язання, в електронній формі.
Виконання Закону дозволить досягти сумісності між системами захисту прав споживачів України та ЄС; підвищити рівень захисту прав споживачів у сфері електронної торгівлі; створити рівні умови для здійснення електронної торгівлі суб’єктами господарювання та чесної конкуренції; зменшити навантаження на бізнес шляхом усунення застарілих норм із законодавчого акту, підвищити роль громадських об’єднань споживачів в системі захисту прав споживачів; усунути можливості для нечесних комерційних практик; передбачити запровадження механізму досудового (альтернативного) врегулювання споживчих спорів.