Що таке дискримінаційна реклама?
Дискримінаційною вважається реклама, що вміщує чи використовує твердження та/або зображення, які є дискримінаційними за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, інвалідності, етнічного та соціального походження, громадянства, сімейного та майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками щодо особи та/або групи осіб (частина 1 статті 1 Закону України «Про рекламу»).
Дискримінаційна реклама за ознакою статі – реклама, що містить твердження та/або зображення щодо інтелектуальної, фізичної, соціальної чи іншої переваги однієї статі над іншою та/або щодо стереотипності ролі чоловіка та жінки, що пропагує принизливе та зневажливе ставлення; принижує гідність людини за ознакою статі; демонструє насильство за ознакою статі; використовує зображення тіла людини (частини тіла) виключно як сексуального об'єкта з метою привернення уваги споживача та/або посилання (слова, звуки, зображення) на сексуальні стосунки, що не стосуються рекламованого продукту чи способу його споживання.
У рекламі забороняється:
-вміщувати твердження та/або зображення, які є дискримінаційними за ознаками походження людини, її соціального і майнового стану, расової та національної належності, статі, освіти, політичних поглядів, ставлення до релігії, за мовними ознаками, родом і характером занять, місцем проживання, а також такі, що дискредитують товари інших осіб;
-вміщувати твердження та/або зображення щодо інтелектуальної, фізичної, соціальної чи іншої переваги однієї статі над іншою та/або щодо стереотипності ролі чоловіка та жінки, що пропагує принизливе та зневажливе ставлення;
-принижувати гідність людини за ознакою статі;
-демонструвати насильство за ознакою статі;
-використовувати зображення тіла людини (частини тіла) виключно як сексуального об'єкта з метою привернення уваги споживача та/або посилання (слова, звуки, зображення) на сексуальні стосунки, що не стосуються рекламованого продукту чи способу його споживання (не поширюється на соціальну рекламу).
Споживачі, яким було завдано шкоди такою дискримінаційною рекламою, мають право на відшкодування відповідно до законодавства України. Звертатися з позовом до суду в інтересах споживачів реклами зможуть також об'єднання громадян та об'єднання підприємств у галузі реклами.
За неподання документів, усних та/або письмових пояснень, відео- та звукозаписів та іншої інформації контролюючим органам, на рекламодавців, виробників реклами та розповсюджувачів реклами накладатиметься штраф у розмірі 100 нмдг (1700 грн).
Відповідно до статті 27 Закону України «Про рекламу», рекламодавці, виробники та розповсюджувачі реклами, винні у недотриманні встановлених законом вимог щодо змісту реклами та у замовленні розповсюдження реклами, в якій не дотримано встановлені законом вимоги щодо її змісту несуть відповідальність у розмірі п’ятикратної вартості розповсюдженої реклами. Разом з тим, такий розмір відповідальності можна застосувати, якщо органу державної влади відомий розмір її вартості. В іншому випадку, у разі неможливості встановлення вартості реклами, розповсюдженої з порушенням вимог цього Закону, на рекламодавців та розповсюджувачів реклами накладається штраф у розмірі до 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто до 5100 гривень.