Відповідно до нового Технічного регламенту енергетичного маркування енергоспоживчих продуктів (далі – Технічний регламент), затвердженого наказом Міністерства енергетики України від 27.04.2022 року № 164, Україна має перейти на нову шкалу енергоефективності, яка буде встановлювати більш жорсткі вимоги до побутової техніки в частині споживання енергії. Технічним регламентом встановлено основні вимоги, що застосовуються до енергоспоживчої продукції (далі – продукції), що вводиться в обіг або експлуатацію.
Державний ринковий нагляд і державний контроль енергоспоживчої продукції здійснюється відповідно до Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» з урахуванням вимог Технічного регламенту та відповідних технічних регламентів енергетичного маркування за типами продукції органами державного ринкового нагляду в межах сфери їх відповідальності і передбачає встановлення наявності енергетичної етикетки, її відповідності вимогам, зазначеним у розділі VIII Технічного регламенту, а також перевірку відповідності фактичних технічних характеристик енергоспоживчої продукції вимогам Технічного регламенту та відповідних технічних регламентів енергетичного маркування за типами продукції.
Що нового в Технічному регламенті?
Регламент передбачає маркування продукції та надання стандартної інформації щодо її енергоефективності, споживання енергії та інших ресурсів під час використання продукції, а також додаткову інформацію про продукцію, з метою зменшення споживання енергії.
Вводиться електронна база даних енергоспоживчих продуктів, яка буде містити відкриту і закриту частину. У відкритій частині кожен споживач отримає всю необхідну інформацію, зокрема й про рівень енергоефективності товару.
Постачальник вносить до відкритої частини бази даних продуктів таку інформацію:
- найменування або торговельну марку, адресу, контактні дані та інші законні засоби ідентифікації постачальника;
- ідентифікатор моделі;
- етикетку в електронному форматі;
- клас (класи) енергоефективності та інші параметри, що зазначені в етикетці;
- параметри інформаційного листа продукту в електронному форматі.
Крім того, встановлюються функціональні критерії до відкритої частини бази даних продуктів:
- інформація про кожну модель продукту повинна утримуватись, як окремий запис;
- повинен створюватися єдиний файл енергетичної етикетки кожної моделі, доступний для перегляду, завантаження та друку, а також мовні варіанти повного інформаційного листа продукту всіма офіційними мовами ЄС;
- інформація повинна бути безкоштовною та придатною для машинного зчитування, сортування та пошуку, з дотриманням відкритих стандартів для використання третіми особами;
- повинна бути створена онлайн-служба підтримки постачальника або контактний центр з відповідним посиланням на нього з офіційного порталу.
Завдяки енергомаркуванню споживачі зможуть:
- отримувати інформацію про технічні характеристики енергоспоживчих продуктів,
- обирати більш енергоефективні товари,
- зменшити споживання енергії.
- використовувати енергоефективне та екологічне обладнання протягом тривалого строку експлуатації;
Отже, енергетичне маркування робить вагомий внесок у заощадження споживачами енергії та зменшення рахунків за енергопостачання.