У зв’язку з введенням воєнного стану в Україні втрачено традиційні шляхи експорту української продукції морським транспортом, постало питання необхідності пошуку альтернативних шляхів та підтримки безперебійності та стабільності роботи національних виробників в умовах воєнного стану.
Державною службою України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів проведено перемовини з компетентними органами країн-членів ЄС відповідно до Регламенту (ЄС) № 2019/2124 щодо спеціальних умов транзиту, в результаті чого узгоджено переміщення експортних вантажів з українських потужностей в режимі імпорту та транзиту, що можливо автомобільним та залізничним сполученням через визначені пункти пропуску (https://ec.europa.eu/food/animals/veterinary-border-control/contact-details-bcps-veterinary_en#EU) .
Імпорт в ЄС.
Для сертифікації підконтрольних вантажів для імпорту в ЄС з України необхідно використовувати виключно оновлені форми сертифікатів здоров’я, опубліковані на офіційному вебпорталі Держпродспоживслужби за посиланням.
Інші умови експорту підконтрольних вантажів до ЄС залишаються без змін.
Транзит через ЄС.
До транзиту по території країн-членів ЄС допускаються вантажі з продуктами, які походять з країн або їх окремих територій, з яких дозволяється ввезення до ЄС продуктів, та сертифікатом для ввезення продуктів в ЄС (форми відповідних офіційних сертифікатів затверджені Регламентом (ЄС) № 2020/2235).
Перелік категорії підконтрольних вантажів, які можуть експортуватись з України до Європейського Союзу:
Харчові продукти
1. М’ясо птиці, м’ясні приготування та продукти з нього.
2. Риба та рибопродукти (окрім живої риби).
3. Яйця харчові, яйцепродукти.
4. Мед бджолиний.
5. Колаген для споживання людиною.
6. Молочні продукти.
7. Равлики (в мушлі охолоджені) та продукти з них.
Неїстівні продукти
1. Шкірсировина.
2. Корма тваринного походження для непродуктивних тварин.
3. Органічні добрива та покращувачі ґрунтів.
4. Мисливські трофеї.
5. Казеїн технічний.
6. Пухо-перова сировина.
7. Жир тваринний технічний, кормовий.
8. Субпродукти неїстівні.
9. Кормові збагачувачі тваринного походження
Для сертифікації підконтрольних вантажів для транзиту через ЄС необхідно використовувати форми сертифікатів, опублікованих на офіційному вебпорталі Держпродспоживслужби за посиланням.
При цьому, звертаємо увагу, що у випадку заповнення сертифікатів з мето транзиту вантажів через територію ЄС пункт ІІ.1 “Підтвердження щодо безпечності для громадського здоров’я” необхідно викреслювати (відповідно до приміток у формах вищезгаданих сертифікатів).
Таким чином, транзит продуктів тваринного походження до третіх країн (за межі ЄС) можливий для категорій товарів, які авторизовані на екпорт до ЄС як з схвалених, так і неавторизованих потужностей за умови дотримання вимог щодо здоров’я відповідних форм сертифікатів.
Разом з тим, звертаємо увагу, що законодавство ЄС, а саме Регламент (ЄС) № 2019/2124 встановлює порядок здійснення контролю транзиту продуктів з однієї третьої країни в іншу третю країну, що здійснюється через територію країни-члена ЄС:
-
компетентні органи прикордонного контрольного поста ввезення до Союзу дозволяють транзит лише тих вантажів з продуктами:
- щодо яких документальна перевірка, перевірка відповідності та фізична перевірка проведені із задовільними результатами;
- які відповідають вимогам законодавства Союзу/країн-членів ЄС щодо здоров’я тварин та щодо запобігання та мінімізації ризиків для здоров'я людей і тварин, що виникають від побічних продуктів тваринного походження та продуктів їх оброблення, переробки;
- вантаж супроводжується документом CHED1 (Загальний Документ Здоров’я на Ввезення) та залишає прикордонний контрольний пост у транспортних засобах або транспортних контейнерах, запечатаних компетентним органом прикордонного контрольного поста;
- протягом періоду, що не перевищує 15 днів, вантаж має безпосередньо направлятись під митним наглядом (будь-які розвантаження чи поділ вантажу при цьому забороняються) з прикордонного контрольного поста до одного з таких пунктів: прикордонний контрольний пост виїзду з території Співтовариства; затверджений митний склад; на судно, що виїжджає з Союзу, де вантаж призначений для цілей суднопостачання.
-
Компетентні органи прикордонного контрольного поста ввезення до Союзу, які не отримали протягом 15 днів з дати надання дозволу на транзит підтвердження прибуття вантажу з продуктами до одного з наведених вище пунктів призначення, мають:
- перевірити у компетентних органів у місці призначення, чи прибув вантаж до місця призначення;
- інформувати митні органи про неприбуття вантажу;
- провести подальше розслідування для визначення фактичного місцезнаходження вантажу у співпраці з митними та іншими органами.
-
Оператор ринку, відповідальний за вантаж з продуктами, який залишає територію Союзу для транспортування в третю країну, зобов’язаний надати цей вантаж для проведення офіційного контролю компетентними органами прикордонного контрольного поста, зазначеного в CHED, у місці, зазначеному цими компетентними органами.
При цьому, вантажі з продуктами тваринного походження мають відповідати вимогам щодо здоров’я тварин, які сертифікуються у відповідних формах на транзит.
Спеціальні умови транзиту. Додатково до основних пунктів пропуску (BCP) на державному кордоні з Республікою Польща та Румунією встановлено тимчасові пункти контролю для залізничного сполучення, які діють виключно для транзитних вантажів тваринного походження – Медика, PLMED3 (Шегені) та Вікшани (Вадул-Сірет) відповідно.
В разі транзиту через пункт пропуску Медика (PLMED3) Республіки Польща після оформлення (підписання) ветеринарних документів, вносити відповідні дані до форми за посиланням.