Україна приєдналася до світової традиції святкування «чорної п'ятниці» та «кіберпонеділка». Тож в останній тиждень листопада спостерігаємо безліч рекламних оголошень про неймовірні знижки. Тому, якщо ви давно хотіли порадувати себе чи своїх близьких дорогим подарунком, саме час подумати про його придбання.
Як у день знижок не втратити пильність і не бути ошуканим?
Ми маємо закон «Про захист прав споживачів», але не користуємося всіма належними нам правами. Спробуємо розібратися в ситуаціях, коли можна повернути придбану річ до магазину, а також подивимось, які товари не візьмуть назад, навіть якщо вони не розпаковані та як бути з невдалими покупками онлайн.
Які товари можна повернути протягом 14 днів?
Насправді термін у два тижні дається на повернення товарів належної якості, а ті, що виявилися несправними чи зламалися після придбання можна обмінювати (віддавати в ремонт), доки діє гарантія.
Спочатку розберемось із простим варіантом – як повернути в магазин товар належної якості.
Що таке товар належної якості?
Треба розуміти, що річ, яку ви повертаєте продавцю, знову опиниться в продажу, тому вона має зберегти так званий товарний вигляд. Тобто повернути можна тільки те, чим не користувалися, в «рідному» упаковані, з пломбами, ярликами. Такі умови передбачає ст. 9 Закону України «Про захист прав споживачів». Повернути товар, яким ви користувалися не можна, крім випадків, коли він бракований. Отже, споживач має право обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути використаний за призначенням.
Будь-які промислові товари можна обміняти протягом 14 днів, не рахуючи дня купівлі, якщо триваліший термін не заявлений продавцем. Можна також обміняти товар, доплативши або отримавши різницю у ціні. Якщо на момент обміну аналогічного немає у продажу, споживач має право або придбати будь-які інші з перерахуванням вартості, або забрати свої гроші. Можна дочекатися обміну товару на аналогічний за першого ж надходження відповідного в продаж. Продавець зобов'язаний одразу ж про це повідомити покупця. Якщо ви хочете отримати назад свої гроші, розрахунки проводяться виходячи з вартості товару на час його купівлі. Гроші повертаються споживачеві у день розірвання договору, або в інший термін за домовленістю сторін, але не пізніше як протягом семи днів.
Повернути чи обміняти товар можна, якщо:
- ви маєте касовий або товарний чек;
- товар не використовувався і зберігся у тому вигляді, в якому його купували;
- минуло менше 14 днів з моменту придбання;
- товар не зазначений у Переліку товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню), затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 19.03.1994 №172.
Щоб потрапити на реальні знижки в Чорну п’ятницю і Кіберпонеділок, потрібно зробити кілька важливих кроків:
- Складіть список покупок – він може бути приблизним, але обов’язково подумайте, що б ви хотіли придбати, включаючи короткострокові та довгострокові цілі.
- Виберіть ті магазини, де є потрібні вам товари – наприклад, якщо ви хочете купити новий смартфон, зимові чоботи і диван, тоді варто відразу знайти онлайн-площадки, де це все продається. Так не прийдеться переглядати на Чорну п’ятницю тисячі варіантів.
- Подумайте, яку суму ви готові заплатити – зарання переведіть кошти на карту для оплати онлайн, додавши до неї 10-15%. Так ви зможете контролювати свої витрати.
- Шукайте найвигідніші пропозиції – в цьому вам допоможуть агрегатори цін, тут можна порівнювати вартість певного товару в різних магазинах.
- Подумайте про доставку – в обраних магазинах варто вивчити умови, особливо, якщо ви купуєте на світових онлайн-площадках. Доставка в Україну може сягати кількох місяців.
- Ретельно перевіряйте сторінки, на яких ви робите замовлення – перед великими розпродажами в інтернеті з’являється багато шахраїв, які створюють спеціальні сайти для отримання персональних даних покупців. Після реєстрації з вашого рахунку можуть списувати кошти.
Як купувати безпечно в інтернеті:
- дізнайтесь у кого ви купуєте товар (це ФОП чи юридична особа), місцезнаходження продавця, порядок прийняття претензій;
- перевірте інформацію у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань;
- дізнайтеся всю інформацію про товар перед його замовленням;
- обирайте умови оплати товару з «післяоплатою» або «кур’єрською доставкою».
Зберігайте спокій і вирушайте на шопінг! Гарних і вдалих вам покупок!