В Управління захисту прав споживачів Головного управління Держпродспоживслужби в Хмельницькій області неодноразово звертались споживачі, які потрапили в складні ситуації, коли грубо порушувались їх права при обслуговуванні в перукарських салонах.
Тому радимо споживачам ознайомитися зі своїми правами, гарантованими законодавством про захист прав споживачів, які допоможуть захиститися від недобросовісних підприємців, що володіють перукарнями, салонами краси та непрофесійних працівників цієї сфери, адже споживачі, довіряючи працівникам такого салону свою зовнішність, разом з тим, довіряють їм і своє здоров’я.
Відповідно до Правил побутового обслуговування населення, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 4 червня 1999 року № 974, споживачі мають право:
- на отримання повної, доступної та достовірної інформації про послуги і виконавця;
- на безпеку послуг для життя, здоров’я, майна та навколишнього природного середовища;
- на перевірку якості наданої їм послуги.
При відвідуванні перукарні споживачу перш за все необхідно звернути увагу на зовнішню інформацію закладу побутового обслуговування. На фасаді обов’язково має бути зазначено державною мовою його назву, найменування власника або уповноваженого ним органу, режим роботи. Якщо цих атрибутів немає, то краще обійти такий заклад стороною.
Потрібно уважно ознайомитись з кутком споживача, в якому повинна знаходитися наступна інформація: перелік послуг, що надаються; прейскурант цін; витяг із Закону України «Про захист прав споживачів» у частині надання послуг; перелік гарантійних зобов’язань виконавця послуг і нормативно- технічних документів, вимогам яких повинні відповідати послуги; інформація про повне найменування виконавця, його адреса, номери телефонів, прізвище, ім’я та по батькові керівника (власника); копії свідоцтва про державну реєстрацію; номери телефонів органів виконавчої влади, що здійснюють захист прав споживачів. Куток споживача повинен розміщуватися на видному та доступному для споживачів місці.
На робочому місці виконавця послуг має розміщуватися табличка з його прізвищем.
Перукар зобов’язаний надати клієнту достовірну інформацію про якість косметично-парфумерних засобів і їх застосування, на вимогу споживача надати документи, що підтверджують якість та безпеку на ці препарати та обладнання. Споживач має право перевірити строк придатності, якість косметично-парфумерних засобів. При їх застосуванні перукар повинен провести тест на чутливість шкіри замовника та з’ясувати, чи є у нього протипоказання щодо застосування речовин, які входять до складу препаратів.
При розрахунку за надані перукарські послуги споживачу необхідно вимагати видачі документа, що засвідчує факт надання послуг. Але, на жаль, на практиці цим нехтують. В разі відсутності розрахункового документа (касового чеку, квитанції тощо) споживач при наданні неякісних послуг та порушень правил надання послуг не зможе захистити свої права в контролюючих органах чи в суді, тому що не зможе довести, що отримував послуги саме в цьому закладі.
У випадку порушення суб’єктом господарювання, що надає перукарські послуги, законодавства про захист прав споживачів споживач може захистити свої права наступним чином:
- звернутись з письмовою заявою до адміністрації перукарні з пропозицією виправити недолік;
- обов’язково необхідно залишити свій запис про порушені права в книзі відгуків і пропозицій;
- в разі невирішення питання адміністрацією закладу звернутись зі скаргою до Головного управління Держпродспоживслужби в Хмельницькій області за адресою: м. Хмельницький, вул. Шевченка, 53;
- звернутись за захистом своїх прав та законних інтересів до суду. При задоволенні вимог споживача суд одночасно вирішує питання про відшкодування моральної (немайнової) шкоди. Згідно зі статтею 22 Закону України «Про захист прав споживачів» споживачі звільняються від сплати судового збору за позовами, що пов’язані з порушенням їх прав.